Blog: Films maken met een doel

Vaak hoor ik van CEO’s van midden- en kleinbedrijf dat ze graag een filmpje willen laten maken; ‘’dat staat leuk op de website en laat zien dat wij een belangrijke partij zijn’’.

Wanneer ik vraag wat ze graag willen bereiken met de film, moeten ze mij vaak het antwoord schuldig blijven.

Het in de markt zetten van een bedrijf, dienst of product is zoals het construeren van een huis. Soms gebruik je een schroevendraaier en soms een hamer. Je slaat immers geen schroeven in het hout met een hamer en een spijker in het hout slaan met een schroevendraaier is ook knap lastig. Wat ik hiermee wil zeggen: film is de schroevendraaier of de hamer. Het is een gereedschap om met een bepaald doel iets te vertellen, een marketingtool.

Smart Media - Films maken met een doel

-Film is een fantastisch medium om een doelgroep te bereiken én te raken mits ingezet op de juiste wijze!-

Wanneer is film een geschikte tool?

Er zijn in mijn optiek een tweetal dingen waar aan gedacht moet worden alvorens men gaat denken over de uiting van een boodschap.

Allereerst, wat wil je bereiken? Wil je dat jouw product of dienst beter verkoopt? Wil je de zichtbaarheid vergroten of wil je het imago neerzetten of misschien veranderen?

Een voorbeeld: een commercial van het merk Nike met een knallende aanbieding van een nieuwe schoen is een andere film dan een commercial over het merk Nike in het algemeen. Beide zijn commercials, maar ‘the call to action’ is een hele andere.

Hoe ga ik de boodschap inzetten en overbrengen?

Zodra je duidelijk hebt wat je wilt bereiken met je uiting, ga je bekijken hoe je de boodschap wilt overbrengen. Wat is je doelgroep, waar zit die doelgroep en hoe spreek je die doelgroep aan? Het kan best zijn dat in sommige gevallen film helemaal niet het juiste medium is, maar dat je met bijvoorbeeld foto’s op Instagram jouw doelgroep veel efficiënter kunt bereiken.

Als je al weet wie je wilt bereiken en hoe je die groep wilt bereiken, zit je in een luxepositie. Een marktonderzoek zou een inzicht kunnen geven over welk platform het beste geschikt is voor jouw uiting.

Als laatste wil ik even zeggen: marketing is een vak en een goede marketeer verdient zijn geld terug. Je kan geld maar een keer uitgeven, zorg dat je dat op de juiste manier doet!

 

Bart de Graaf

Eigenaar Smart Media Productions

Recente berichten